Woody Allen :: menu
napisy l linki l index
biografia l filmografia l cytaty l książki l wiadomości l foto l wywiady l artykuły l nagrody l dvd l muzyka l teatr
Sen Kasandry - Cassandra's Dream
dramat, USA, Wielka Brytania, 2007  /  plakat/okładka
Premiera kinowa: światowa 5 października 2007 / w Polsce 18 kwietnia 2008

Obsada:
Ian: Ewan McGregor
Terry: Colin Farrell
Kate: Sally Hawkins
Ojciec: John Benfield
Matka: Clare Higgins
Mel: Stephen Noonan
Fred: Dan Carter
Reżyser: Richard Lintern
Helen: Jennifer Higham
Mike: Lee Whitlock
Angela Stark: Hayley Atwell
Właściciel łodzi: Peter-Hugo Daly
Lucy: Ashley Madekwe
Jerry: Andrew Howard
Towarzysz podróży Terry'ego: Keith Smee
Howard: Tom Wilkinson
Eisley: Mark Umbers

Ekipa:
Reżyseria: Woody Allen
Scenariusz: Woody Allen
Zdjęcia: Vilmos Zsigmond
Scenografia: Maria Djurkovic
Producent: Letty Aronson,
Producent: Gareth Wiley
Producent: Stephen Tenenbaum
Muzyka: Philip Glass

----

Woody Allen znów na poważnie, znów poza ukochanym Nowym Jorkiem i znów wraca do jednego ze swoich ulubionych tematów: zbrodni i kary. Jak dobrze, że można liczyć na kogoś z talentem w tym zmiennym świecie.

Bohaterami nowego filmu Allena są bracia, którzy za ostatnie, także i te pożyczone pieniądze, kupują łódź. Chrzczą ją "Sen Kasandry". Niedługo przyjdzie im cieszyć się z łajby. Ian (w tej roli Ewan McGregor) zakochuje się i pragnąc utrzymać wybrankę serca przy sobie, postanawia nie rezygnować ze swojego ambitnego planu inwestycji w hotele w Kalifornii. Aby urzeczywistnić swe marzenia wymaga mocnego zastrzyku gotówki. Pieniędzy, nawet bardziej niż brat, potrzebuje Terry (Colin Farrell). Wpadł w długi karciane i jeśli nie zwróci na czas przegranej sumy, może pożegnać się z życiem. Na tę okoliczność pojawia się bogaty wujek z Ameryki. Wprawdzie jest w stanie użyczyć siostrzeńcom pieniędzy, jednak w zamian muszą wziąć udział w jego makabrycznym planie.



Po "Zbrodniach i wykroczeniach" oraz "Wszystko gra", "Sen Kasandry" to kolejne dzieło Allena, które w wyraźny sposób nawiązuje do klimatu powieści Fiodora Dostojewskiego "Zbrodnia i kara". Prosta historia, w której punkt ciężkości położono na skomplikowane emocje i zróżnicowane charaktery zapewne nie byłaby tak efektowana, gdyby nie mistrzowski duet McGregor-Farrell. Świetnie dopasowani do ról odpowiednio ambitnego karierowicza i przewrażliwionego lekkoducha, stymulują dynamikę wydarzeń. Dzięki ich grze postaci dalekie są od papierowego dramatyzmu. Dla podkreślenia piekła rozgrywającego się wewnątrz bohaterów Allen, zamiast jak do tej pory sięgnąć po którąś ze swoich starych, winylowych płyt z jazzem, wykorzystał muzykę lekko schizofrenicznego kompozytora, Philipa Glassa. Wytworzony w ten sposób klimat grozy wyraźnie dociera do widza i zapada mu w pamięć.

Jednak to, co najbardziej zachwyca w dziele Allena, to jego prostota. Koncentracja na jądrze opowieści - emocjach, które tak ciężko uchwycić. Niski okularnik z Nowego Jorku posiadł tę sztukę na poziomie mistrzowskim.

Alicja Gancarz, megafon.pl/film.onet.pl

----

"Sen Kasandry" to londyńska tragikomedia, w której reżyser próbuje ugryźć temat wyboru, winy, kary i sumienia, a także bezkarnej zbrodni. Fabuła rozbija się o dwóch braci. Bracia nie mają pieniędzy, ale mają bogatego wujka, jednak wujek ma problem i prosi o przysługę. Przysługą jest morderstwo, jeden z fetyszy filmowych Allena. Czy bracia się odważą? Czy dla pieniędzy można zrobić wszystko?! Właśnie takie pytanie zadaje nam w "Śnie Kasandry" Woody Allen.

Czy jesteśmy w stanie poradzić sobie z wyrzutami sumienia, bezsennymi nocami i bezkarnością? Reżyser po części nam na to pytanie odpowiada, zostawiając pole do autorskiej refleksji i własnej oceny czynów bohaterów. "Sen Kasandry" to taki Allenowski kryminał. Zaskakuje, intryguje i trzyma w napięciu do końca. A wszystko w znanej formie po trosze z "Tajemnicy morderstwa na Manhattanie", ale bardziej z "Wszystko gra".

faunka