Woody Allen :: menu
napisy l linki l index
biografia l filmografia l cytaty l książki l wiadomości l foto l wywiady l artykuły l nagrody l dvd l muzyka l teatr
Purpurowa Róża z Kairu
(USA, 1985) komedia romantyczna    plakat/okładka
EKIPA:
Reżyseria: Woody Allen
Scenariusz: Woody Allen
Zdjęcia: Gordon Willis
Muzyka: Dick Hyman
Scenografia: Stuart Wurtzel
Montaż: Susan E. Morse
Producent wykonawczy: Charles H. Joffe
Producent wykonawczy: Jack Rollins
Casting: Juliet Taylor
OBSADA:
Cecilia: Mia Farrow
Tom Baxter/Gil Shepherd: Jeff Daniels
Mnich: Danny Aiello
Dyrektor teatru: Irving Metzman
Siostra Cecilii: Stephanie Farrow
Sprzedawca popcornu: Mary Hedahl
Henry: Edward Herrmann
Jason: John Wood
Rita: Deborah Rush
Larry: Van Johnson
Hrabina: Zoe Caldwell
Arturo: Eugene J. Anthony
Kitty Haynes: Karen Akers
Delilah: Annie Joe Edwards
Ojciec Donnelly: Milo O'Shea
Komunista: Peter McRobbie
Olga: Camille Saviola
Usherette: Juliana Donald
Emma: Dianne Wiest
OPIS:

Cecylia (Mia Farrow), bohaterka "Purpurowej róży z Kairu" jest niezręczną kelnerką z podrzędnej knajpy w dobie wielkiego kryzysu, budującą sobie w ciemnej salce dzielnicowego kina własny kącik niemożliwych do spełnienia marzeń. Kino jest dla niej azylem, ucieczką w inne, lepsze życie, świat iluzji pozwalający na oderwanie się od codzienności, od garkuchni, od bezrobotnego, wciąż pijącego i bijącego męża. A w kinie może zdarzyć się cud. Jej marzenia zmaterializują się. To do niej zejdzie z ekranu obiekt jej westchnień, podziwiany bohater salonowego romansu i razem opuszczą salę kinową. Pomysł fabularny prosty, ale jakże efektowny. Fikcja ekranowa zmieszała się z życiem. Ale to jeszcze nie koniec. Woody Allen wprowadza bowiem wyższy stopień komplikacji - w akcję włącza się aktor grający postać uciekiniera z ekranu. Oglądamy trzy przemieszane ze sobą światy: smutny świat Cecylii, niewolny od kłopotów, ale fascynujący swym powierzchownym blichtrem świat aktorów i producentów Hollywoodu oraz wyimaginowany, wykreowany z marzeń i maszyn do pisania scenarzystów doskonały świat filmu. Mimo lirycznego klimatu i ostentacyjnie manifestowanej sympatii dla bohaterki Allen ani przez chwilę nie zapomniał, że zrealizował komedię z satyrycznym ostrzem wycelowanym w "fabrykantów snów", do których sam także należy. (rzeczpospolita.pl)



Film opowiada historię młodej kobiety, która prowadzi ponure życie kelnerki z New Jersey w latach 30-tych. Miejscowe kino jest dla niej miejscem schronienia i ucieczki przed smutkami życia. Utraciwszy pracę, chcąc podnieść się na duchu i idzie do kina. Tam w niezwykły sposób poznaje młodego i pełnego werwy archeologa Toma Baxtera - który jest bohaterem filmowym, nierzeczywistym, jedynie postacią odgrywaną przez aktora. Bohater filmowy w trakcie projekcji przerywa dialog, schodzi z ekranu kinowego i ku zdumieniu reszty widowni podchodzi do Cecylii.
Film jest pomysłową mieszaniną fikcji i realnego świata, zarazem bardzo nowatorskim i odkrywczym przykładem podejścia do kina, jego możliwości kreacji życia i ludzkich losów. Gdyby nie magia kina Cecylia przeżyłaby po prostu kolejny seans, po którym musiałaby wrócić do jej szarego, dotychczasowego życia. A jednak w kinie wszystko jest możliwe. Pozostałe postacie z filmu z którego zszedł Tom prowadzą filozoficzne dyskusje - jakże typowe dla twórczości Allena. Ciekawa fabuła, niezwykły rzekłbym "ponad wymiarowy" romans, i dialogi - wszystko to sprawia, iż film stanowi ważną pozycję w filmografii reżysera, jest też często cytowany i wciąż stanoi inspirację dl innych reżyserów.

opis - SUEZ