Woody Allen :: menu
napisy l linki l index
biografia l filmografia l cytaty l książki l wiadomości l foto l wywiady l artykuły l nagrody l dvd l muzyka l teatr
Alicja
(USA, 1990) komedia/dramat    plakat/okładka
EKIPA:
Reżyseria: Woody Allen
Scenariusz: Woody Allen
Zdjęcia: Carlo Di Palma
Muzyka: Philip Braham
Muzyka: Douglas Furber
Scenografia: Santo Loquasto
Montaż: Susan E. Morse
Kostiumy: Jeffrey Kurland
Producent wykonawczy: Charles H. Joffe
Producent wykonawczy: Jack Rollins
Casting: Juliet Taylor
Dekoracja wnętrz: Susan Bode
Dyrektor artystyczny: Speed Hopkins
OBSADA:
Joe: Joe Mantegna
Alice Tate: Mia Farrow
Doug Tate: William Hurt
Hilda: June Squibb
Vicki: Judy Davis
Monica: Marceline Hugot
Kate: Dylan O'Sullivan Farrow
Dennis: Matt Williamson
Trener: Billy Taylor
Helen: Holland Taylor
Nina: Robin Bartlett
Penny: Linda Wallem
Nancy Brill: Cybill Shepherd
Ed: Alec Baldwin
Dorothy: Blythe Danner
Sue: Caroline Aaron
Kimberly: Alexi Henry
Profesor: James Toback
Muza: Bernadette Peters
Modelka: Elle Macpherson
OPIS:
Tytułowa bohaterka (Mia Farrow) komedii Woody'ego Allena "Alicja" (1990) ma trzydzieści parę lat, męża biznesmena (William Hurt), dzieci. Należy do najbogatszego towarzystwa i strasznie się nudzi. Podświadomie żyje romantycznymi, nieokreślonymi mrzonkami, prostolinijna, naiwna mimo wieku, mieszczka. Jej marzenia grzeszą tanim sentymentalizmem jak z pamiętnika grzecznej panny nie z tej epoki. Nadmiar wolnego czasu zapełnia biegając po lekarzach ze swymi urojonymi schorzeniami. Przyjaciółki polecają jej Chińczyka, dra Yanga, mistrza akupunktury i wschodniej medycyny. Ten szybko odkrywa, że przyczyną jej urojonych dolegliwości jest brak kochanka. Zapisuje więc stosowne mikstury. I natychmiast pojawia się pewien saksofonista (Joe Mantegna). Gdy zaczynają działać specyfiki dra Yanga, liryczna komedia przeradza się w baśń. Alicja staje się niewidzialna, może wreszcie poznać prawdziwe oblicze małżonka i szczerość przyjaciółek. Uświadamia sobie, że życie, jakie dotąd prowadziła, to tylko zbiór przypadków. Nigdy sama o niczym nie zdecydowała. Gdy w kinie zobaczy film o Matce Teresie z Kalkuty, zrozumie, że jej powołaniem jest opieka nad dziećmi. Allen dokonuje kolejnej wolty - komedia i baśń zmieniają się w film całkiem serio. Swą bohaterkę traktuje przez cały czas niezwykle dobrotliwie. Niemal bez śladu zwykłej dla niego ironii i złośliwości. Pokpiwa sobie z niej czasem, ale bardzo delikatnie. Odbija sobie za to na męskich bohaterach: od męża, przez saksofonistę, po stado gości na bankiecie, rysując ich grubą krechą, bez cienia retuszu.

Woody Allen penetruje świat kobiecej psychiki przy użyciu magii, religii, okultyzmu. Bohaterką filmu jest mieszkanka Nowego Jorku, która cierpi na uciążliwe bóle kręgosłupa. Zwraca się o pomoc do chińskiego zielarza -znachora. Ten aplikuje jej specjalne środki: afrodyzjak - który pomaga jej odrzucić katolickie wychowanie, magiczny napój który czyni ją niewidzialną oraz tajemniczą miksturę dzięki której Alicja (M.Farrow) może rozmawiać ze zmarłymi i spotyka jedyną prawdziwą miłość swego życia. Dowiaduje sie też o zdradzie jej męża i niewierności kochanka. Alicja odzyskuje wolność i psychiczną równowagę. Film to otwarty hołd złożony Felliniemu, Bergmanowi i popis aktorski M.Farrow. Smakowity kąsek dla każdego, kto myśli że nic już go nie zaskoczy.
opis - SUEZ